STREFA IGNATIANUM

Wprowadzenie do modlitwy medytacyjnej.

Czy trudno jest się modlić? Czy trudno jest spotykać się z Bogiem? – I tak i nie! Modlitwa z jednej strony wiąże się z codziennym zmaganiem, choćby tylko o czas. Z drugiej jednak strony jest ona czymś dziecięco prostym. Dla maleńkiego dziecka nie ma niczego prostszego i bardziej miłego niż trwanie w ramionach rodzica i gaworzenie z nim. W naszej dziecięcej relacji do Boga Ojca jest bardzo podobnie! Niemożliwe?

Bądźmy spokojni! Bóg wystarczająco, ponad wszelką miarę, angażuje się w szukanie kontaktu z nami. Trzeba zatem tylko jednego, byśmy i my dali z siebie wszystko, na co nas stać - głównie czas.

Z bezcenną pomocą przychodzą nam także Święci żyjący na przestrzeni wieków. Są oni z Łaski Ducha Świętego wielkimi mistrzami modlitwy. Wiele się od nich uczymy, stając się uważnymi uczniami w ich szkole modlitwy.

Dlatego w tej części Strefy Ignatianum będziemy przedstawiali pomocne Ćwiczenia Duchowne św. Ignacego Loyoli, które zasadnie można nazwać szkołą modlitwy. Wśród kilku podstawowych sposobów modlitwy zaproponowanych w Ćwiczeniach św. Ignacego z Loyoli jest medytacja. Na początku Ćwiczeń proponujemy praktykować ją raz w tygodniu. Medytacja ignacjańska to dość dokładnie określony ciąg działań, w których staramy się być zarówno uważnymi słuchaczami Boga jak i Jego rozmówcami.

Strefa Ignatianum kierowana jest głównie do osób, które uczestniczyły w rekolekcjach ignacjańskich. Dla tych, którzy o nich nie słyszeli lub nie potrafią się zdecydować, powiem jedno.: To najbardziej niezwykła, wyjątkowa i niesamowita z Dróg. Jeżeli myślisz czasem by cokolwiek zmieniło się w Twoim życiu - zacznij od FUNDAMENTU.

Poniżej podajemy ośrodki jezuickie. Wybierz miejsce, a następnie wejdź (kliknij) w rekolekcje ignacjańskie i zacznij właśnie od "fundamentu". PRZEŻYJ TO NA WŁASNEJ SKÓRZE!

Lista ośrodków jezuickich w Polsce:

Dom Rekolekcyjny św. Józefa
Al. Św. Andrzeja Boboli 1, 43-502 Czechowice-Dziedzice
tel.: 32-214-45-60; kom: 797 907 707
czechowice.jezuici.pl/

Dom Rekolekcyjny św. Ignacego Loyoli
Centrum Duchowości Księży Jezuitów
ul. Św. Kingi 74/84, 42-226 Częstochowa
tel: 34 324 40 19, fax: 34 360 51 57
czestochowa-jezuici.pl/

Ignacjańskie Centrum Formacji Duchowej
ul. Tatrzańska 35, 81-313 Gdynia
tel: 58-621-05-15
icfd.pl

Dom Formacji Duchowej – Jezuici
ul. Stawiszyńska 2, 62-800 Kalisz
tel: 62-768 24 33, 62-757-34-46 fax: 62-768 24 30
dfdkalisz.jezuici.pl/

Dom Rekolekcyjny OAZA
89-525 Sucha na Pomorzu 124
tel: 609 458 608
sucha.jezuici.pl

Europejskie Centrum Komunikacji i Kultury (ECCC)
ul. Olecka 30, 04-984 Warszawa-Falenica
tel: 22-872-04-41, fax: 22-872-02-85
eccc.pl

Dom Rekolekcyjny NMP Nieustającej Pomocy”Górka”
ul. Ks. Kaszelewskiego 9, 34-500 Zakopane
tel: 797 907 702 lub 18-202-41-10,
gorka.jezuici.pl

Dom Św. Ignacego
ul. Zygmunta III 6
84-104 Jastrzębia Góra
tel. +48 505 895 424
jastrzebiagora.jezuici.pl

„Manresa” Dom Formacji Stałej
Stara Wieś 778
36-200 Brzozów
tel.: 13 / 430 90 99
manresa.jezuici.pl

A dla tych wszystkich, którzy mają za sobą pierwsze medytacje rekolekcyjne (fundament rekolekcji ignacjańskich), będziemy w Strefie Ignatianum podawali raz w tygodniu - zaczynając od najbliższej środy 5 lutego 2020 - punkty z propozycją do medytacji modlitewnej.

ZAPRASZAMY w DROGĘ - z BOGIEM!

 PRZYGOTOWANIE DO SPOTKANIA MODLITEWNEGO.

Przygotuj Pismo Święte, Krzyż lub święty wizerunek np Jezusa, św.Rodziny, Najświętszej Marii Panny lub inny (celem lepszej koncentracji), świecę.
Mała uwaga przed medytacją. Niektórzy ludzie siadają do medytacji, otwierają Pismo Święte i wtedy po raz pierwszy zaczynają czytać puncta. Czytają je i zatrzymują się nad zagadnieniami, które ich zastanawiają. Taka praktyka ma w Kościele bogatą tradycję i nazywa się „czytaniem duchowym”, ale puncta służą do czegoś innego. Robiąc medytację ignacjańską z podanych punktów warto mieć je już wcześniej przeczytane lub przynajmniej przejrzane i wiedzieć, jaki fragment Pisma Świętego będziemy medytować (to jest, razem z wcześniejszym wyborem miejsca i czasu medytacji tzw. „przygotowanie dalsze”, które najlepiej jest zrobić nie przed samą medytacją ale np. poprzedniego dnia). Mnie osobiście najlepiej odpowiada takie przygotowanie, kiedy sprawdzam w Biblii jakiego fragmentu będzie dotyczyła medytacja i przeglądam dane mi puncta podkreślając ołówkiem jakieś fragmenty, które mnie w jakiś sposób poruszają. Podczas medytacji zwykle wracam, tak do tekstu Pisma Świętego jak i punktów, zwłaszcza wtedy, kiedy rozproszyłem się, lub przy pierwszych podejściach do tekstu nic mnie w nim nie poruszyło.

Czasem tak jest, że mimo kilku prób wejścia w rozmyślanie ciągle trudno mi jest wejść w treść Pisma Świętego. To nie jest przyjemne uczucie i wtedy rodzi się pokusa, aby dać sobie spokój i pozwolić, by myśli przez chwilę poszybowały spontanicznie w swoją stronę albo by zmienić na chwilę pozycję ciała na wygodniejszą. To zwykle kończy się zupełnym odejściem od medytacji w fantazje lub sen. Wtedy zwracam uwagę na różne słowa, czasem jeszcze raz czytam coś z punktów. Ostatecznie, jeżeli jakieś myśli rozpraszają mnie wyjątkowo natarczywie, staram się "przejść na odbiór”: patrzę na wizerunek Jezusa na ikonie lub płomień świecy przede mną, uświadamiam sobie jak siedzę lub oddycham w obecności Jezusa, zdaję sobie sprawę z tego, że Bóg jest ze mną, widzi mnie, cieszy się, wie o każdej mojej myśli.  Następnie wracam do szukania treści, która poruszy mnie. Z czasem każdy znajduje własne sposoby. Warto szukać.
Warto też założyć specjalny zeszyt, rodzaj "dzienniczka duchowego" aby zapisywać refleksje, poruszenia podczas modlitwy i czasem do tego wracać. To pozwala uwrażliwiać duszę i szybciej zmieniać własne życie.

Zaczynamy.
Dobrze jest osobiście odnaleźć tekst biblijny w Piśmie świętym ale podaję go również poniżej:


Wprowadzenie do modlitwy porannej


Tekst: Dz 20.28-38

Prośba: o radość z dawania siebie.

Puncta pomocne w medytacji:

Wyobrażenie sceny biblijnej: Dzisiejszy fragment Dziejów Apostolskich to scena pożegnania Apostoła Pawła z ukochaną przez niego wspólnotą uczniów w Efezie. Padają tu zarówno wskazówki, upomnienia, ale także zapewnienia o pamięci, wdzięczności. Obecnych jest wiele emocji, nie tylko smutek wyrażony łzami, pocałunkami… co ja czuję czytając ten tekst? Do jakiego rozstania mnie odnosi? Może we mnie samej/samym właśnie rozgrywa się jakieś rozstanie, z czym żegnam się na zawsze, czegoś już nigdy nie zobaczę, nie doświadczę… jakie emocje mi towarzyszą?

1. Paweł żegnając się przypomina Efezjanom słowa Pana Jezusa: “Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu”. To zdanie, to rzadki przykład wypowiedzi Jezusa umieszczonej poza Ewangelią. Wydaje się być ono wyrwane z kontekstu, ale Paweł umieszcza je w nowym – w pożegnaniu. Apostoł pokazuje tu siebie, jako tego, który zarabiał na swoje utrzymanie, nie był chciwy, ale jeszcze swoją pracą wspierał innych. Upominanie braci traktował, jako posługę wobec nich i wyraz miłości. Przekazuje im teraz swój sposób postępowania, jako testament. Jakie mogłyby być moje ostatnie słowa? Jakie zdanie ja przekazałabym/przekazałbym moim bliskim, jako najważniejsze, kluczowe? Wyobraź to sobie, pomyśl...

2. Czytamy, że Efezjanie pogrążyli się w ogromnym smutku z powodu rozstania z Pawłem. Smutek to stan, który zamyka nas na innych, kieruje nas do wnętrza, zniechęca do działania, wychodzenia. I skupia na sobie. Samo uczucie jest moralnie obojętne, ma za zadanie coś nam pokazać. Ale poddawanie się temu uczuciu i długotrwałe pielęgnowanie go nie służy naszemu dobru. Przesłanie Jezusa, zostawione Efezjanom przez Apostoła to także antidotum na smutek, a recepta na szczęście. Jeśli sam Paweł realizował słowa Jezusa, to znaczy, że był szczęśliwy dając siebie braciom. Zastosowanie tych słów w kontekście smutku, to działanie według ignacjańskiej zasady agere contra – z łac. "działać przeciw”. W momencie, kiedy chciałabym/chciałbym, żeby ktoś się mną zainteresował, zadbał o mnie, poświęcił mi uwagę, domyślił się czego mi potrzeba, chcę spróbować zadziałać inaczej: wyjść na zewnątrz, do ludzi, wolnych od tego okoliczności, poszukać ich, posłuchać głosu sumienia, otworzyć się. Zamiast czekać, aż ktoś mi coś da, mogę spróbować dać pierwsza/pierwszy, dać z siebie. Radość, która z tego płynie ma niesamowity smak. Jest okupiona wysiłkiem, co tylko dodaje jej wartości. Jezus jest blisko Ciebie, żeby wspierać Cię we wszystkim, co postanowisz, szanując Twoją kruchość. Proś Go dziś, żeby pokazał Ci jasno, do czego Cię zaprasza. A może już to wiesz, tylko...

Rozmowa Końcowa:
Na koniec porozmawiaj z Bogiem o tym wszystkim, co zrodziło się w Twoim sercu pod wpływem dzisiejszej modlitwy. Wypowiedz przed Nim swoje uczucia – lęku, niepewności, ale może i nadziei na prawdziwe spotkanie. Bądź szczery/szczera przed Panem. Możesz Mu podziękować za to co odkryłeś/odkryłaś lub poprosić Go o coś czego bardzo potrzebujesz. Porozmawiaj z Nim przez chwilę serdecznie – jak przyjaciel z Przyjacielem. Na zakończenie pomódl się słowami modlitwy “Ojcze nasz”.

Aktualności

Jak wzbudzić żal doskonały

Więcej…

Stały kontakt oraz adres e-mail dla naszych pacjentów - Aktualizacja

W związku z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia oraz dyrektywami rządowymi o ograniczeniu zgromadzeń i przemieszczania, pragniemy czynnie uczestniczyć w zapobieganiu rozprzestrzeniania koronawirusa poprzez całkowite dostosowanie się do tych wskazań.
Dlatego w tym trudnym dla wszystkich czasie proponujemy Państwu inne rozwiązania na okres, w którym nasze gabinety również pozostają chwilowo nieczynne.

Więcej…

Transmisje telewizyjne i radiowe Mszy św.

Więcej…

STREFA IGNATIANUM

Wprowadzenie do modlitwy medytacyjnej.

Więcej…

Artykuł tygodnia

COVID-19 - ZIELARZ RADZI

Od pierwszej informacji o wirusie z WUHAN minęło trochę czasu. Dysponując obecnie wystarczającymi danymi na temat koronawirusa (COVID-19) mogę ostatecznie powiedzieć, że jednym z głównych czynników powodujących wtargnięcie i rozwój wirusa w organizmie jest wilgoć (śluz). Co zrobić aby SKUTECZNIE zabezpieczyć się przed wirusem? Nie dopuścić w tym czasie do powstawania wilgoci w organizmie. Eliminujemy ze swojej diety:

– surowe mięso, zimne produkty, słodkie lub śluzotwórcze pożywienie, czyli:

- surowe owoce i surowe warzywa, wody smakowe,  kiełki i soki słodzone, które powodują powstanie rzadkiego, wodnistego śluzu lub wilgoci. Podobny efekt wywołuje nadmierna ilość zbyt zimnego pożywienia – zaleca się, by pokarm miał temperaturę pokojową lub wyższą. 

Należy wyeliminować w tym czasie spożycie słodkich i innych śluzotwórczych pokarmów, do których zalicza się: nabiał, oleje, oleiste pokarmy, takie jak orzechy i nasiona (zwłaszcza orzeszki ziemne) oraz pokarmy zawierające skoncentrowane substancje słodzące. Jeśli w nadmiarze przyjmuje się cukry proste, które występują w słodzikach i owocach, cukry te także wzmagają rozwój infekcji, wirusów i drożdżowców. 

Więcej…